Viesti studioon

studio@radiomikkeli.fi
Lauantai, 23.
syyskuuta
2017.
Onnittelut -
12.9.2017, 16:30

Rantakylän yhtenäiskoulu ja Mikkelin lyseon koulu taistelevat hävikkiä vastaan

Valtakunnallisella Hävikkiviikolla 11.–17.9. parituhatta peruskoulujen yläasteen oppilasta perehtyy kotitaloustunnilla hävikin vähentämisen saloihin ja valmistaa aterioita S-ryhmän kauppojen hävikkielintarvikkeista. Myös Rantakylän yhtenäiskoulu, Mikkelin lyseon koulu ja Osuuskauppa Suur-Savo ovat mukana tempauksessa.

Motivan järjestämässä Hävikki-battlessa kotitalouden valinnaisryhmien oppilaat saavat noutaa lähimmästä S-ryhmän myymälästä kassillisen hävikkiraaka-aineita, joista kotitaloustunnilla valmistetaan kahden ruokalajin aterioita.

- Haaste opettaa hyödyntämään sattumanvaraisia raaka-aineita ja ottamaan vapauksia reseptiikasta. Haluamme opettaa, että aina ei tarvitse lähteä erikseen kauppaan, vaan jääkaapista löytyvistä jämistäkin pystyy yleensä loihtimaan maukkaita aterioita. Tämä on hyvä ruoanlaiton luovuusharjoitus, itsekin kotitalousopettajana työskennellyt Elina Ovaskainen Motivasta sanoo.

Osuuskauppa Suur-Savo lähti mukaan tukemaan haastetta. Ruokakaupan oman hävikin vähentämisen ohella tähtäimessä on tiedon ja vinkkien valuttaminen suomalaiskoteihin. Hävikkiruokaa lahjoitetaan Mikkelin Prismasta ja Rantakylän S-marketista.

- Ruokakaupassa on joka päivä käynnissä omanlaisensa hävikki-battle, jossa pyrimme tilaamaan tuotteita mahdollisimman oikean määrän, ettei mitään jäisi myymättä. Haluamme myös tarjota suomalaiskoteihin uusia vinkkejä ja ideoita siihen, ettei käyttökelpoista ruokaa päätyisi roskiin, omavalvonta- ja ympäristövastaava Hannele Jalkanen Osuuskauppa Suur-Savosta toteaa.

Hävikkihaaste innostaa opettajia ja oppilaita

Kilpailuun on ilmoittautunut mukaan yhteensä noin 125 oppilasryhmää. Opettajien innostus lähteä mukaan ensimmäistä kertaa järjestettävään kampanjaan yllätti järjestäjät.

Kaikkien Hävikki-battleen osallistuvien ryhmien kesken arvotaan yllätyspalkintoja. Lisäksi S-ryhmä palkitsee lahjakorteilla ryhmän, joka on valmistanut Instagramissa eniten tykkäyksiä saaneen annoksen. Hävikki-battlen järjestää Motiva Oy yhteistyössä S-ryhmän kanssa. Kampanjaa rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö.