Viesti studioon

studio@radiomikkeli.fi
Keskiviikko, 19.
joulukuuta
2018.
Onnittelut -
19.9.2018, 16:18 – päivitetty 19.9.2018, 16:26

Pitkä kuuma kesä siivitti Osuuskauppa Suur-Savon kasvuun

Media

Osuuskauppa Suur-Savon myynti tammi-elokuussa 2018 oli 309,9 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen on 18,5 miljoonaa euroa. Konsernin toiminnan tulos tammi-elokuulta oli 9,1 miljoonaa euroa. Se on parempi kuin koko edellisvuoden tulos.

Prisma Pieksämäen avaus marraskuussa täydentää Osuuskauppa Suur-Savon palvelutarjontaa. Kohde on osuuskaupan historian toiseksi suurin panostus palveluverkostoon.

Osuuskaupalla onnistunut kesä takana

Kesän painoarvo koko osuuskaupan myynnin ja liikevaihdon kehitykseen on merkittävä. Lähes 40 prosenttia koko vuoden myynnistä tulee touko-elokuun välillä. Tähän vaikuttavat ennen kaikkea vapaa-ajan asukkaat ja matkailijat. Historiallisen lämmin kesä ja sen myötä kesäasukkaat kasvattivat marketkaupassa varsinkin Sale- ja Smarket toimipaikkojen liikevaihtoa, liikennemyymälä- ja polttoainekaupassa niin sisäkauppaa kuin polttonesteiden myyntiä matkailijoille sekä majoitus- ja ravitsemiskaupassa varsinkin terassiravintoloiden ja juomakaupan kehitystä. Kesä näkyi myös autokaupassa, jossa varsinkin vaihtoautokauppa oli vilkasta. Koko alkuvuoden hyvään kehitykseen on vaikuttanut myös viime syksystä saakka toiminut Opelin merkkiedustus. Terveyspalveluiden osuus koko osuuskaupan liikevaihdosta on kasvusuunnassa. Heinäkuussa koko osuuskaupan kuukausimyynti ylitti ensimmäisen kerran 50 miljoonan euron rajan.

Osuuskauppa Suur-Savon alkuvuoden tulos 9,1 miljoonaa euroa on 1,9 miljoonaan euroa edellisvuotta parempi. Lähes puolet koko vuoden tuloksesta tulee yksinomaan heinäkuusta.

Näkymät loppuvuodelle

Osuuskaupan myyntiennuste vuodelle 2018 on noin 450 milj. euroa ja tulosennuste hieman edellisvuotta parempi eli 9,6 milj. euron tasoa. Osuuskaupan vakavaraisuus ja muut talouden tunnusluvut säilyvät hyvällä tasolla.

Kuuntele toimitusjohtaja Heikki Hämäläisen haastattelu.